Korzystasz z przestarzałej przeglądarki, która nie obsługuje najnowszych technologii wykorzystywanych przez naszą stronę.

Zmień przeglądarkę na jedną z poniższych, lub zaktualizuj obecną.
Google Chrome Mozilla Firefox Opera Sarafi
wykonanie: Studio G44

Geneza jarocińskich murali

Pierwszy jarociński mural powstał latem 2007 roku jako dzieło młodzieży z os. 1000-lecia. Fundusze na jego wykonanie pochodziły ze zbiórki wśród mieszkańców osiedla. Motorem całego działania był Zbigniew Kaczmarek, przewodniczący rady osiedla. Zainspirowany murem berlińskim, dążył do przykrycia festiwalowym malowidłem zniszczonej ściany rzędu garaży blisko stadionu, niedaleko głównej koncertowej sceny.

Jesienią 2010 roku miasto wróciło do koncepcji tworzenia zewnętrznych malowideł naściennych o tematyce festiwalowej. Wiceburmistrz Robert Kaźmierczak, wzorując się na ścianie Stoczni Gdańskiej, zabiegał w Muzeum Regionalnym w Jarocinie o aplikowanie do Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego na dofinansowanie wykonania okładek płytowych zespołów rockowych na elewacji świeżo odremontowanego Jarocińskiego Ośrodka Kultury. Myślą przewodnią pomysłu była promocja powstającego w Jarocinie Spichlerza Polskiego Rocka. Okładki miały powstać przy udziale młodych osób zagrożonych wykluczeniem społecznym.

Rok później Filip Fajfer, odpowiedzialny za wdrożenie pomysłu w życie, przewartościował pierwotną koncepcję. Nawiązał do dwóch Graffiti Jam z 2008 i 2009 roku, które towarzyszyły przeglądom aktywności twórczej młodzieży hiphopowej z południowej Wielkopolski pod nazwą Street Levels. Zmienił lokalizację malowideł na blokowiska i włączył do współpracy Spółdzielnię Mieszkaniową Lokatorsko-Własnościową. Zaprosił znaczące nazwiska z polskiej sceny street artu (M-City, ZBIOK, Czarnobyl, Swanski, Monstfur), których prace zdobią budynki Berlina, Bochum, Bredy, Delhi, Kolonii, Lecco, Los Angeles i Sao Paulo. Zrezygnował z dosłowności na rzecz większej swobody artystycznej w interpretacji tematu.

Wiosną 2012 roku muzeum otrzymało dofinansowanie z ministerstwa na projekt Z KONTRKULTURY W POPKULTURĘ i na bazie działalności wystawienniczej Galerii Skarbczyk przystąpiło do działania. Część zaproszonych artystów równolegle z malowaniem murali prowadziło warsztaty dla młodzieży, co podtrzymywało początkową ideę projektu.

Na pierwszy rzut poszły szczytowe ściany bloków spółdzielni na osiedlu położonym między dużą a małą sceną festiwalu. Stopniowo, za sprawą przewodniczącego osiedla 1000-lecia, do projektu przystąpili nowi partnerzy, jak właściciele garaży przy ulicy Sportowej, Jarocińskie Towarzystwo Budownictwa Społecznego czy Spółka Energa-Operator SA, Oddział w Kaliszu, Rejon Dystrybucji w Jarocinie. Energetyka, po dobrych doświadczeniach z malowaniem powierzchni ścian dwóch trafostacji w 2012 i 2013 roku, przeznaczyła w 2014 roku dziesięć nowych obiektów. Dalej pojedynczymi lokalizacjami dołączyła Gmina Jarocin i właściciele kamienic, co pozwoliło pokryć malowidłami kilka budynków w starej części miasta.

Dotychczas wykonano 10 wielkoformatowych i 17 mniejszych murali, a to co jeszcze kilkanaście lat temu kojarzyło się z wandalizmem, dziś staje się wizytówką miasta wartą odwiedzenia.  Część warsztatowiczów zaczęła wykonywać indywidualne murale. Pojawiali się nowi uczestnicy warsztatów, jak grupa Witkacy Cacy Cacy ze Słupska. Idea projektu odbiła od tematu rockowego w stronę zwiększenia swobody artystycznej.

Projekt w obecnym kształcie jest sumą spotkania się pomysłów i energii kilku różnych ludzi.

Kurator projektu
Filip Fajfer

Kliknij i pobierz informacje o projekcie (.pdf)

Multimedia

Mapy

Oprowadzanie

Ściany budynków jarocińskich od 2012 roku ozdabiają wielkoformatowe malowidła (murale), które swoją tematyką nawiązują do muzycznej legendy miasta. Przedsięwzięcie realizuje Muzeum Regionalne w Jarocinie w ramach zewnętrznej galerii Spichlerza Polskiego Rocka – wyjątkowego miejsca, gdzie można „dotknąć” historii polskiej muzyki rockowej. Do tworzenia kolejnych murali zapraszani są czołowi polscy artyści tego nurtu, których prace zdobią budynki Berlina, Bochum, Bredy, Delhi, Kolonii, Lecco, Los Angeles czy Sao Paulo. W ramach galerii można również oglądać prace lokalnych twórców. To, co jeszcze kilkanaście lat temu kojarzyło się z wandalizmem, dziś staje się wizytówką miasta.

Dotychczas wykonano 10 wielkoformatowych i 17 mniejszych murali. Malowidłom nadano numery w kolejności chronologicznej.

Nadzór kuratorski nad galerią street artu w Jarocinie sprawuje Filip Fajfer, na co dzień prowadzący Galerię Skarbczyk mieszczącą się w jarocińskim parku.

Zainteresowanych zapraszamy na wycieczkę z przewodnikiem szlakiem jarocińskich murali. Oprowadzający przybliży sylwetki artystów i opowie o okolicznościach powstawania poszczególnych malowideł. Wytyczone zostały dwie trasy: niebieska i pomarańczowa.

Oprowadzania odbywają się przez cały rok. Zainteresowanych prosimy o kontakt mailowy na adres: skarbczyk@muzeumjarocin.pl lub telefonicznie pod nr. telefonu 62 747 88 03 od wtorku do piątku w godzinach od 10:00 do 16:00.

Koszt zwiedzania trasy z przewodnikiem wynosi 30 zł.

Kliknij i pobierz ulotkę o muralach (.pdf)

Edukacja

Temat: Szablon jako medium, które łatwo daje się powielać

Treści kształcenia:

Prowadzący: Artyści, którzy mają dokonania w wycinaniu i odbijaniu szablonów. 
Uczestnicy: Nauczyciele przedmiotów artystycznych. Młodzież szkolna od 14 roku życia.
Metody: Wykład i zajęcia praktyczne. Praca w grupach. Praca indywidualna. 
Grupa: 10 osób - grupa zaawansowana, 25 osób - grupa niezaawansowana.
Czas: 50 godz. - grupa zaawansowana, 10 godz. - grupa niezaawansowana. 
Miejsce: Galeria Skarbczyk i przestrzeń publiczna w Gminie Jarocin.
Efekt:

Odpłatność: 650 zł od osoby - grupa zaawansowana. 160 zł od osoby - grupa niezaawansowana. 
Pobierz pliki PDF: --->Szczegółowy program dla nauczycieli i młodzieży oraz dokumentacja fotograficzna.

 

Temat: Różnice między muralami, street artem a graffiti

Treści kształcenia:

Prowadzący: Pracownicy muzeum. 
Uczestnicy: Dzieci i młodzież szkolna. Seniorzy.
Metody: Wykład połączony z prezentacją multimedialną. 
Grupa: 25 osób.
Czas: 2 godz. 
Miejsce: Galeria Skarbczyk.
Odpłatność:  1 zł - dzieci i młodzież/ 2 zł - dorośli.

 

Temat: Jak wygląda szablon?

Treści kształcenia:

Prowadzący: Pracownicy muzeum. 
Uczestnicy: Dzieci i młodzież szkolna. Seniorzy.
Metody: Pogadanka w połączony z prezentacją szablonów. 
Grupa: 25 osób.
Czas: 1 godz. 
Miejsce: Galeria Skarbczyk.
Odpłatność: 1 zł - dzieci i młodzież/ 2 zł - dorośli.

Kontakt

Galeria Skarbczyk
ul. Park 1
63-200 Jarocin

e-mail: skarbczyk@muzeumjarocin.pl
tel. 62 747 88 03

Kurator projektu
Filip Fajfer

Oferta marketingowa

Kliknij i pobierz ofertę marketingową (.pdf)

Kliknij i pobierz ofertę lokowania regionalnego produktu - Etnomurale (.pdf)

zdjęcia: Zygmunt Malina
współrzędne: 51.97771, 17.50951

nr: M 01

Jacek Kowalski (Jarocin, PL) i mieszkańcy os. 1000-lecia (Jarocin, PL) - Jarocin Festiwal 2007

technika: akryl

adres: ul. Sportowa

data: lipiec 2007

projekt: inicjatywa Zarządu Osiedla 1000-lecia

organizator: Zarząd Osiedla 1000-lecia

mecenat: mieszkańcy osiedla 1000-lecia

zarządca obiektu: właściciele prywatni


Share on Facebook!

Mural powstał w 2007 roku jako inicjatywa społeczna mieszkańców osiedla 1000-lecia w Jarocinie. 

Malowidło przedstawia sylwetkę publiczności festiwalowej. Zestawienie z sobą czarnego z czerwonym (kolory z plakatu festiwalowego w 2007 roku) zbliża całość do grafiki.

Kontur obrysowany był ze zdjęcia narzuconego projektorem na ścianę, a następnie wszystkie elementy wypełnione ręcznie farbami akrylowymi.

Uczniowie Niepublicznego Zespołu Szkół w Łuszczanowie odnowili malowidło w ramach lekcji plastyki i zajęć muzealnych w czerwcu 2015 roku.

zdjęcia: Muzeum Regionalne w Jarocinie
współrzędne: 51.97663, 17.50998

nr: M 02

Emilia Garska (Gdańsk, PL), Agnieszka Jerzyk (Gdańsk, PL) i uczestnicy warsztatów 2012 – Bez tytułu

technika: szablon, spray i akryl

adres: ul. Sportowa 5

data: czerwiec 2012

projekt: Z kontrkultury w popkulturę

organizator: Galeria Skarbczyk - Muzeum Regionalne w Jarocinie

mecenat: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Gmina Jarocin, Fundacja Banku Zachodniego WBK

zarządca obiektu: Spółdzielnia Mieszkaniowa Lokatorsko-Własnościowa w Jarocinie


Share on Facebook!

Mural jest efektem pierwszych warsztatów projektu „Z kontrkultury w popkulturę”. Przedstawia atrybuty muzyczne i postacie festiwalowe widziane oczyma młodzieży.

Mural częściowo malowany był ręcznie, a częściowo naniesiono go techniką szablonu, co oznacza, że pewne jego elementy zostały najpierw wycięte w kartonie w pracowni, a następnie odbite na powierzchni ściany przy użyciu farb akrylowych.

BIOGRAMY ARTYSTEK PROWADZĄCYCH WARSZTATY:

EMILIA GARSKA (GDAŃSK, PL), urodzona w 1987 roku. Młoda artystka, animatorka warsztatów plastycznych, należy do grupy Grafitówki. Od 2006 roku tworzy muralesy w przestrzeni publicznej. Brała udział w projektach takich jak „Rekonstrukcje”, „Morze dla Warszawy”, „Sztuka pod murem”, „Akcja Mur!”, „Cuda wianki”, „Idąc za słowem” oraz „Streetwaves”. Koordynowała powstawanie muralesu „Zza kulis”, „Bysewo”, „Nowo malowany”. Współpracowała z instytucjami takimi jak: Urząd Miasta Gdańsk, Europejskie Centrum Solidarności, Stowarzyszenie A KuKu Sztuka, Europejska Stolica Kultury 2016, Fundacja Teatrum Gedanense oraz Klub Żak. Uczestniczyła w wystawie zbiorowej "Na korytarzu" na terenie Stoczni Gdańskiej (2010). Od 2008 roku wspólnie z grupą młodych kobiet, byłych uczennic Iwony Zając, bierze udział w jej projekcie „Idealna". Jego kolejne odsłony można było oglądać w CSW Łaźnia, Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie oraz Gdańskiej Galerii Miejskiej. W marcu 2011 roku można było zobaczyć jej murales „Dziewczęce wycinanki” w Gdańskiej Galerii Miejskiej w ramach projektu „Wolna Ściana”. Nominowana do Nagrody Miasta Gdańska dla Młodych Twórców w Dziedzinie Kultury, stypendystka Rektora Uniwersytetu Gdańskiego.

AGNIESZKA JEŻYK (GDAŃSK, PL), urodzona w 1987 roku. Absolwentka Wydziału Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Obroniła celująco dyplom z linorytu w pracowni prof. Janusza Akermanna oraz aneks z fotografii w pracowni prof. Anny Królikiewicz. Nominowana do „Najlepszych Dyplomów ASP 2011”. Stypendystka Prezydenta Miasta Gdańska. Brała udział w wystawach takich jak: „Linoryt – Serigrafia”, 3 odsłony wystaw „Pomorze sztuki”, „Plakat Społeczny”, „Tustolem” w ramach Streetwaves, „Młodzi i film” oraz „Najlepsze Dyplomy ASP 2011”. W styczniu 2010 roku można było zobaczyć jej linoryty w Galerii 66, a w kwietniu 2010 roku wraz z Agatą Królak zorganizowała wystawę autorską ich prac pt. „Girls Gone Wild” w Galerii Żak. W swoich pracach pokazuje inspirację kontrastem różnych punktów widzenia religii chrześcijańskiej. Skupia się na wydobyciu jej radości. Łączy sztukę ikon, w której stosuje się sztywne reguły w przedstawianiu postaci, ze sztuką Meksyku, która odchodzi od jakichkolwiek reguł. Zestawia tradycyjną technikę linorytu z nowym środkiem wyrazu artystycznego, jakim jest szablon.

zdjęcia: Filip Fajfer
współrzędne: 51.97579, 17.50665

nr: M 03

M-City (Gdańsk, PL) – Kaseta

technika: szablon, spray i akryl

adres: ul. Waryńskiego 1

data: lipiec 2012

projekt: Z kontrkultury w popkulturę

organizator: Galeria Skarbczyk - Muzeum Regionalne w Jarocinie

mecenat: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Gmina Jarocin

zarządca obiektu: Spółdzielnia Mieszkaniowa Lokatorsko-Własnościowa w Jarocinie


Share on Facebook!

M-City pozostawił po sobie połamaną kasetę magnetofonową. Prestiżowy magazyn „Juxtapoz” zwrócił uwagę na dobre wkomponowanie okien budynku. Wpisane w nią motywy czołgów i fabryk są elementami typowymi dla tego artysty. Odnoszą się do tła społeczno-politycznego lat 80., w którym rozkwitał jarociński festiwal. Kaseta była wówczas najpopularniejszym nośnikiem muzycznym. Pozwalała fanom muzyki zdobywać nagrania blokowane przez panujący ustrój. Dzięki niej festiwalowicze rejestrowali na żywo zespoły mówiące o upadku systemu. Najczęściej korzystali z kaset Stilon C-60 w kolorze czerwonym, C-90 w kolorze niebieskim oraz C-120 w kolorze pomarańczowym. Oznaczenia dotyczyły jej pojemności czasowych. Artysta opuścił czerwień, która jest kolorem aparatu komunistycznego, sugerując widzowi jego zakończenie. Przełamana kaseta jest alegorią rozpadającego się PRL-u i przemian społecznych, jakie zachodziły w latach 80. Wzór kasety naniesiono techniką szablonu, co oznacza, że wszystkie jego elementy zostały najpierw wycięte w kartonie w pracowni artysty, a następnie dopiero odbite na powierzchni ściany przy użyciu farb w sprayu. Powierzchnie konturu kasety ograniczone mostkami (czyli liniami powstałymi na skutek łączeń utrzymujących wycięte elementy szablonu) przypominają stylistykę labiryntu, co nadaje pracy własny styl. Mostki wewnątrz kasety zgrabnie ukryto jako linie oddzielające panoramę miasta od rąk czy też poszczególnych palców u dłoni. Cień kasety i tło pomalowano ręcznie farbami akrylowymi za pomocą wałków. Szablon niegdyś służył rozpowszechnianiu treści uznawanych przez panujące systemy polityczne za antyspołeczne. Spopularyzowany jako niszowy element antykultury wśród punkowych a nawet alterglobalnych działań, stanowił środek wyrazu artystycznego ustawionego w opozycji do panujących trendów kulturowych. Obecnie w swoim oficjalno-festiwalowym wydaniu został wizytówką miast, sposobem na rewitalizację problematycznych dzielnic oraz symbolem „fajności”. Wycinanie szablonów jest bardzo czasochłonnym zajęciem i wymaga dużego nakładu pracy, która po odbiciu nie zawsze jest doceniana. Mostki są elementem konstrukcyjnym każdego szablonu. Odpowiadają za utrzymanie z sobą wycinanych elementów. Szabloniści różnią się między sobą sposobem ich wykorzystania.

BIOGRAM ARTYSTY:

M-CITY (GDAŃSK, PL), urodzony w 1980 roku. Absolwent Wydziału Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Od 2008 do 2014 asystent w dyplomowej pracowni malarstwa prof. zw. Jerzego Ostrogórskiego w Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. W latach 2010-2013 prowadził pracownię projektowania graficznego na Wydziale Rzeźby w Katedrze Intermediów ASP Gdańsk. W 2013 obronił pracę doktorską na Wydziale Malarstwa ASP w Gdańsku. Od 2014 do 2016 asystent w dyplomowej pracowni malarstwa prof. Henryka Cześnika. Od 2015 adiunkt na Wydziale Malarstwa i Nowych Mediów Akademii Sztuki w Szczecinie, gdzie na kierunku Malarstwo prowadzi autorską Pracownię Obrazu i Street Artu. Malarz zewnętrzny, grafik, ilustrator, posługujący się głównie techniką szablonu, twórca instalacji, kurator i podróżnik. W dorobku posiada kilkaset murali w ramach projektu „m-city”, kilkadziesiąt wystaw zbiorowych oraz kilkanaście indywidualnych w 40 krajach. Kurator galerii billboardowej 238x504 w Gdyni. Jeden z trzech kuratorów cyklu wystaw prezentujących polską sztukę ulicy. Od samego początku twórczości fascynuje go miasto i sztuka miejska. Do jego realizacji zaliczają się zarówno małe formy plakatowe, jak i wielkoformatowe murale, często przekraczające kilkaset metrów kwadratowych.

zdjęcia: Zygmunt Malina
współrzędne: 51.97554, 17.50761

nr: M 04

Uczestnicy warsztatów projektu "Z kontrkultury w popkulturę"

technika: szablon i akryl

adres: os. 1000-lecia

data: czerwiec 2012

projekt: inicjatywa Zarządu Osiedla 1000-lecia

organizator: Zarząd Osiedla 1000-lecia, Galeria Skarbczyk

mecenat: Muzeum Regionalne w Jarocinie

zarządca obiektu: Energa-Operator SA - Rejon Dystrybucji w Jarocinie


Share on Facebook!

ściana 1:

autor: Czarki (Jarocin, PL) – „Charles”
technika: akryl

Mural malowany był ręcznie, począwszy od naszkicowania kompozycji po wypełnienie odpowiednimi kolorami wszystkich elementów farbami akrylowymi za pomocą pędzli.


ściana 2:

autorka: Klaudia Knop (Jarocin, PL) – Bez tytułu
technika: akryl

Mural malowany był ręcznie, począwszy od naszkicowania kompozycji po wypełnienie odpowiednimi kolorami wszystkich elementów farbami akrylowymi za pomocą pędzli.


ściana 3:

autorzy: Antoni Lemanik (Jarocin, PL) i Jędrzej Borkiewicz (Jarocin, PL) – „The Casualties”
technika: szablon i akryl

Mural naniesiono techniką szablonu, co oznacza, że wszystkie jego elementy zostały najpierw wycięte w kartonie w pracowni artysty, a następnie dopiero nałożone na powierzchni ściany przy użyciu farb akrylowych za pomocą wałków. Wszystkie mostki (czyli linie powstałe na skutek łączeń utrzymujących wycięte elementy szablonu) zostały tu na koniec celowo zamalowane przez artystów.


ściana 4:

autor: BRS Maciej (Żerków, PL) – „Madball”
technika: akryl

Kontur obrysowany był ze zdjęcia rzuconego projektorem na ścianę, a następnie wszystkie elementy wypełnione ręcznie farbami w sprayu oraz akrylowymi.

zdjęcia: Kajetan Jagiełka
współrzędne: 51.97773, 17.50926

nr: M 05

Czarnobyl (Berlin, DE) i uczestnicy warsztatów 2013 – Bez tytułu

technika: szablon, spray i akryl

adres: ul. Kasprzaka

data: maj 2013

projekt: Z kontrkultury w popkulturę

organizator: Galeria Skarbczyk - Muzeum Regionalne w Jarocinie

mecenat: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Gmina Jarocin, Bank Spółdzielczy w Jarocinie

zarządca obiektu: właściciel prywatny


Share on Facebook!

Efekt warsztatów z Czarnobylem, które dotyczyły procesu przygotowywania oraz odbijania wielowarstwowego, bogatego w szczegóły szablonu. Każdy szablon to osobna matryca dla jednego wybranego zestawu kolorystycznego. Mural przedstawia uczestników festiwali. Mają oni atrybuty charakterystyczne dla dawnej i współczesnej publiczności festiwalowej, jak skórzane ubrania, pasek z ćwiekami, tatuaże, dziwne fryzury oraz kolczyki.

Mural naniesiono techniką szablonu, co oznacza, że wszystkie jego elementy zostały najpierw wycięte w arkuszach folii oraz papieru przez uczestników warsztatów w pracowni, a następnie odbito je na powierzchni ściany przy użyciu farb w sprayu. Każdy odcień szarości z tego zestawu kolorystycznego wycięto w osobnym szablonie, dzięki czemu po odbiciu wszystkich tonów szarości powstało wrażenie realizmu. Mostki (czyli linie powstałe na skutek łączeń utrzymujących wycięte elementy szablonu) zostały celowo zamalowane przez uczestników warsztatów, aby spotęgować złudzenie rzeczywistości.


BIOGRAM ARTYSTY PROWADZĄCEGO WARSZTATY:

CZARNOBYL (BERLIN, DE), właściwie Damian Terlecki. Urodzony w 1974 roku w Polsce, od 1993 mieszka i tworzy w Berlinie. Już w szkole podstawowej, a więc w latach 80. i w czasach punkowych, zaczął zajmować się szablonem. W 2013 roku prowadził warsztaty i wykonał mural w Jarocinie wspólnie z niemieckim artystą street artu PISA 73, zamieszkałym w Berlinie.

zdjęcia: Zygmunt Malina
współrzędne: 51.97689, 17.50956

nr: M 06

OTECKI (Wrocław, PL) – Ziarno

technika: akryl

adres: ul. Sportowa 4

data: maj 2013

projekt: Z kontrkultury w popkulturę

organizator: Galeria Skarbczyk - Muzeum Regionalne w Jarocinie

mecenat: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Gmina Jarocin

zarządca obiektu: Spółdzielnia Mieszkaniowa Lokatorsko-Własnościowa w Jarocinie


Share on Facebook!

Malowidło przedstawia silną formę roślinną w formie nieregularnej abstrakcji. Nawiązuje do peerelowskich murali o niejasnych kształtach z lat 70., które można jeszcze wyblakłe gdzieniegdzie napotkać na budynkach. Lata 70. to także Wielkopolskie Rytmy Młodych w Jarocinie, które dały początek ogólnopolskiemu Przeglądowi Muzyki Młodej Generacji. Nakładające się na siebie barwy są odzwierciedleniem różnorodności subkultur młodzieżowych, które wpływały na kształt ówczesnej muzyki rockowej. 

Komentarz słowny „Ziarno zasadzone w ziemi odżywia się w swym środowisku" jest podkreśleniem metamorfozy, jaka dokonywała się przez te lata w formule festiwalu. Zilustrowanie festiwali w niedopowiedzianej strukturze abstrakcyjnej pozostawia odbiorcę z myślą, że nadal podlega on transformacjom. Forma roślinna doskonale wpisuje się w otoczenie terenów zielonych osiedla.

Mural malowany był ręcznie, począwszy od naszkicowania kompozycji po wypełnienie odpowiednimi kolorami wszystkich elementów farbami akrylowymi za pomocą wałków i pędzli.


BIOGRAM ARTYSTY:

OTECKI (WROCŁAW, PL), właściwie Wojciech Kołacz. Urodzony w 1984 roku. Jest absolwentem grafiki na wrocławskiej Akademii Sztuk Pięknych (dyplom u prof. Eugeniusza Geta-Stankiewicza oraz prof. Przemysława Tyszkiewicza). Na co dzień zajmuje się grafiką warsztatową i ilustracją. Od końca lat 90. ingeruje swoimi działaniami w przestrzeń miejską. Maluje murale, umieszcza prace papierowe wykonywane tradycyjnymi technikami graficznymi, przykleja niewielkie rzeźby. Wszystkie te działania są dyskretne i w subtelny sposób wpisują się przestrzenie miejskie. Artysta prowadzi także zajęcia z grafiki w Centrum Kultury Agora we Wrocławiu oraz prywatnie niewielką pracownię serigrafii.

zdjęcia: Zygmunt Malina
współrzędne: 51.96835, 17.49938

nr: M 07

Czarnobyl (Berlin, DE) i Pisa 73 (Berlin, DE) – Disappointed in humans

technika: szablon i akryl

adres: os. T. Kościuszki 5

data: czerwiec 2013

projekt: Z kontrkultury w popkulturę

organizator: Galeria Skarbczyk - Muzeum Regionalne w Jarocinie

mecenat: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Gmina Jarocin

zarządca obiektu: Spółdzielnia Mieszkaniowa Lokatorsko-Własnościowa w Jarocinie


Share on Facebook!

Mural przedstawia postać punka, który zakrywa swoją twarz przed wejściem w pogo. Treść „Disappointed in humans” (rozczarowany ludzkością) sugeruje, że scena może mieć głębsze znaczenie. Człowiek ten wygląda na zawstydzonego. Możliwe, iż odczuwa odpowiedzialność za niewłaściwe postępowanie współczesnej sobie ludzkości. Prawdopodobnie dlatego próbuje zakryć własne oblicze i odciąć się od krępujących wydarzeń. Wyczyszczenie go z konkretnych rysów twarzy pogłębia poczucie anonimowości i wyobcowania. Zestawienie czarnego z czerwonym zbliża całość do grafiki. Wszystko potęguje wrażenie odseparowania.

Artyści ze względu na duży format uprościli wzór do formy graficznej i skupili się na ogóle.

Całość wygląda jak dwukolorowy szablon, jednak warto zaznaczyć, że od szablonu naniesione były jedynie kontury poszczególnych płaszczyzn, które następnie wypełniano ręcznie farbami akrylowymi za pomocą wałków i pędzli. Wszystkie tzw. mostki (czyli łączenia utrzymujące wycięte elementy linii konturu) zamalowano przy okazji pokrywania farbą kolejnych powierzchni.


BIOGRAMY ARTYSTÓW:

CZARNOBYL (BERLIN, DE), właściwie Damian Terlecki. Urodzony w 1974 roku w Polsce, od 1993 mieszka i tworzy w Berlinie. Już w szkole podstawowej, a więc w latach 80. i w czasach punkowych, zaczął zajmować się szablonem. W 2013 roku prowadził warsztaty i wykonał mural w Jarocinie wspólnie z niemieckim artystą street artu PISA 73, zamieszkałym w Berlinie.

PISA 73 (BERLIN, DE), urodzony w 1973 roku. Niemiecki artysta i designer. Mieszka i tworzy w Berlinie. Pracuje z wielowarstwowym szablonem. Zaczął eksperymentować ze sprayem w 1990 roku pod wpływem kultury skateboardingu. Malował w Niemczech, Polsce i Miami. PISA 73 w 2013 roku wykonał mural w Jarocinie wspólnie z Czarnobylem.

zdjęcia: Zygmunt Malina
współrzędne: 51.96836, 17.49882

nr: M 08

Swanski (Warszawa, PL) – Bez tytułu

technika: akryl

adres: os. T. Kościuszki 4

data: lipiec 2013

projekt: Z kontrkultury w popkulturę

organizator: Galeria Skarbczyk - Muzeum Regionalne w Jarocinie

mecenat: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Gmina Jarocin

zarządca obiektu: Spółdzielnia Mieszkaniowa Lokatorsko-Własnościowa w Jarocinie


Share on Facebook!

Mural przedstawia ogromny kwiat z sercem w środku. Przebijający przez niego szkielet stanowi odniesienie do okładek zespołów metalowych. Śmiałe połączenie kolorów z ozdobami i cyklicznie powtarzającymi się motywami roślinnymi buduje dialog z drzewem rosnącym obok.

Wszystko zostało namalowane w dobrze znanym i rozpoznawanym stylu artysty.

Mural tworzony był ręcznie, począwszy od naszkicowania kompozycji po wypełnienie odpowiednimi kolorami wszystkich elementów farbami akrylowymi za pomocą wałków i pędzli.


BIOGRAM ARTYSTY:

SWANSKI (WARSZAWA, PL), właściwie Paweł Kozłowski. Urodzony w 1980 roku. Malarz, grafik, rysownik, projektant, autor animacji i videoclipów. Nie zamyka się w jednym stylu, czerpie inspiracje z różnych zakątków kuli ziemskiej, szuka impulsów w twórczości wielu artystów – od Hokusaia, przez Albrechta Dürera, po Raymonda Pettibona. W 2001 roku stworzył Swanarts, jednoosobowe studio designu, ilustracji i sztuki. W 2007 roku założył firmę projektującą odzież, inspirowaną sztuką pod nazwą Turbokolor. W 2012 roku zmienił nie do poznania wielopoziomowy parking w centrum Warszawy. Na dwóch tysiącach metrów kwadratowych betonowej szarej fasady wykonał wielobarwny mural.

zdjęcia: Zygmunt Malina
współrzędne: 51.97697, 17.50933

nr: M 09

Kajetan Jagiełka (Jarocin, PL) i Antoni Lemanik (Jarocin, PL) – Live here

technika: akryl

adres: ul. Kasprzaka

data: sierpień 2013

projekt: działalność wystawiennicza Galerii Skarbczyk

organizator: Galeria Skarbczyk, Zarząd Osiedla 1000-lecia

mecenat: Muzeum Regionalne w Jarocinie

zarządca obiektu: Energa-Operator SA - Rejon Dystrybucji w Jarocinie


Share on Facebook!

Człowiek z głową w kształcie telewizora odzwierciedla społeczeństwo jako bezrefleksyjne istoty. Napis „Live Here” (żyjesz/żyję tutaj) sugeruje, czym karmi swój umysł obecna ludzkość. Pokazuje ludzi, dla których nic poza treściami serwowanymi z telewizji nie istnieje. Poziome paski przypominają moment wyszukiwania kanałów w telewizorach analogowych, które niedostępne były na skutek wstrzymywania dostaw prądu. Zjawisko to występowało powszechnie w czasach PRL-u, kiedy społeczeństwo mamiono propagandowymi informacjami z Dziennika Telewizyjnego. Był to czas bez treści, miejsce w którym poza pozbawionymi sensu skaczącymi paskami nic nie było, podobnie jak ze skaczącymi informacjami w telewizji. Mural sugeruje, że czas poświęcony na oglądanie telewizji jest czasem bezproduktywnym, pozbawionym treści. Czerwony kabel oplatający postać niczym macki ośmiornicy, z których trudno się odłączyć, mogą potwierdzać tę tezę. Transformator jako miejsce, z którego czerpiemy prąd do naszych telewizorów, też nie pozostaje bez znaczenia.

Mural malowany był ręcznie, począwszy od naszkicowania kompozycji po wypełnienie kolorem wszystkich elementów farbami akrylowymi za pomocą pędzli.


BIOGRAMY ARTYSTÓW:

KAJETAN JAGIEŁKA (JAROCIN, PL), urodzony w 1995 roku. Absolwent Liceum Ogólnokształcącego im. Tadeusza Kościuszki w Jarocinie. Aktualnie student I roku kierunku lekarskiego na Uniwersytecie Medycznym w Poznaniu. Zaczął samoistnie działać w 2013 roku, zainspirowany warsztatami graffiti (Jarocin Graffiti Jam 2011) oraz street artem („Z kontrkultury w popkulturę”), w których brał czynny udział. Od tego czasu udało mu się pokryć swoją twórczością dwie budki transformatorowe: jedną, wraz z pomocą Antoniego Lemanika przy ulicy Sportowej oraz drugą, przy ulicy Wrocławskiej. Wziął także udział w lokalnej wystawie „Siedem Grzechów Głównych”, gdzie przedstawił swoją wizję nieumiarkowania w jedzeniu i piciu. Jego ulubiona technika to szablon. Od ponad 10 lat ma styczność z grafiką komputerową; przygotowuje plakaty, ulotki, ilustracje.

ANTONI LEMANIK (JAROCIN, PL), urodzony w 1995 roku. Absolwent Liceum Ogólnokształcącego im. Tadeusza Kościuszki w Jarocinie. Uczestnik warsztatów „Z kontrkultury w popkulturę”.

zdjęcia: Zygmunt Malina
współrzędne: 51.97791, 17.50916

nr: M 10

BRS Maciej (Żerków, PL) – Motörhead

technika: szablon, spray i akryl

adres: ul. Sportowa

data: wrzesień 2013

projekt: działalność wystawiennicza Galerii Skarbczyk

organizator: Galeria Skarbczyk, Zarząd Osiedla 1000-lecia

mecenat: Muzeum Regionalne w Jarocinie

zarządca obiektu: właściciel prywatny


Share on Facebook!

Maciej BRS wykonał logotyp znanego zespołu metalowego Motörhead. Zespół miał wpływ na muzyków grających na jarocińskich festiwalach.

Mural naniesiono techniką szablonu, co oznacza że wszystkie jego elementy zostały najpierw wycięte w papierze w pracowni artysty, a później odbite na powierzchni ściany przy użyciu farb w sprayu. Mostki (czyli linie powstałe na skutek łączeń utrzymujących wycięte elementy szablonu) zostały ukryte jako linie oddzielające od siebie poszczególne elementy wzoru, natomiast mostki w typografii zostały celowo zamalowane przez artystę, aby jak najdokładniej oddać kształt liter.


BIOGRAM ARTYSTY:

BRS MACIEJ (ŻERKÓW, PL), urodzony w 1983 roku. Artysta samouk. Jego pasją jest graffiti, którym zajmuje się od lat 90. Uczestnik warsztatów „Z kontrkultury w popkulturę”. Autor licznych murali w przestrzeni miejskiej Jarocina. Wykonuje malowidła na zlecenie.

zdjęcia: Stanisław Dziekański
współrzędne: 51.97315, 17.5004

nr: M 11

Natalia Rak (Suskowola, PL) – Buntownik z wyboru

technika: spray i akryl

adres: ul. Gołębia 1

data: czerwiec 2014

projekt: Z kontrkultury w popkulturę

organizator: Galeria Skarbczyk - Muzeum Regionalne w Jarocinie

mecenat: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Gmina Jarocin, Bank Spółdzielczy w Jarocinie

zarządca obiektu: Gmina Jarocin


Share on Facebook!

Natalia w swej koncepcji malarskiej, podobnie jak Jacek Malczewski, operuje językiem symbolizmu. Wykorzystanie motywu flagi pirackiej, zaczerpniętej z filmów i zdjęć o zespole Dżem, a także symboliczne odwołanie do słoika z dżemem postawionego przed syfonem z lat 80., naprowadzają widza na trop przedstawianej historii. Postać młodego punka pośród namiotów stanowi najbardziej charakterystyczne odwołanie do sytuacji na polu namiotowym w trakcie jarocińskich festiwali. Równocześnie może nawiązywać do „Śniadania na trawie” Édouarda Maneta.

Mural zachwyca różnorodnością kolorów. Jego wykonanie pochłonęło jak do tej pory najwięcej farb spośród wszystkich jarocińskich murali. Kontur obrysowany był ze zdjęcia rzuconego projektorem na ścianę, a następnie wszystkie elementy wypełnione ręcznie farbami w sprayu oraz akrylowymi.


BIOGRAM ARTYSTKI:

NATALIA RAK (SUSKOWOLA, PL), urodzona w 1986 roku. Absolwentka Łódzkiej Akademii Sztuk Pięknych. Z zawodu grafik projektowy, z zamiłowania artysta olejny. Swoją przygodę z muralem zaczęła w 2010 roku. Oprócz wielu wystaw grupowych, w których brała udział, ma za sobą również swój pierwszy solowy wernisaż w galerii Pretty Portal w Düsseldorfie. Jej prace możemy podziwiać na ścianach w Stanach Zjednoczonych, Portugalii, Szwecji, Włoszech czy Francji. Twórczość Natalii charakteryzuje się żywą kolorystyką oraz ilustracyjnością, a sam przekaz najczęściej ma silne nawiązania do natury.

zdjęcia: Stanisław Dziekański
współrzędne: 51.96206, 17.50355

nr: M 12

Grupa NIETAK (Katowice, PL/Leszno, PL) – Nyska

technika: spray i akryl

adres: os. Konstytucji 3 Maja 6

data: lipiec 2014

projekt: Z kontrkultury w popkulturę

organizator: Galeria Skarbczyk - Muzeum Regionalne w Jarocinie

mecenat: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Gmina Jarocin

zarządca obiektu: Spółdzielnia Mieszkaniowa Lokatorsko-Własnościowa w Jarocinie


Share on Facebook!

Zawisająca milicyjna nyska jest symbolem aparatu represji, który jak marionetkę w teatrze władza wykorzystywała do wypierania wolnościowych idei z działań uczestników festiwali. Zdewastowany samochód odzwierciedla stosunek uczestników dawnych festiwali do ówczesnej władzy.

Grupa Nie Tak wywodzi się ze środowiska graffiti, co widać w stylu wykonania muralu.

Kontur obrysowany był ze zdjęcia rzuconego projektorem na ścianę, a następnie wszystkie elementy wypełnione ręcznie farbami w sprayu oraz akrylowymi.


BIOGRAM ARTYSTÓW:

Grupa NIETAK (LESZNO, PL – KATOWICE, PL) to zgrany zespół zapalonych artystów kochających sztukę graffiti, poprzez którą wyrażają swoją wrażliwość na otaczający świat. Największą przyjemność sprawia im zmiana szarych murów w kolorowe dzieła. Przygodę z malowaniem zaczęli ponad 10 lat temu. Od 2011 roku tworzą murale wielkoformatowe. Ich największe dzieło znajduje się w Chorzowie i ma ponad 400 metrów kwadratowych.

PAWEŁ GREGOR (LESZNO, PL), urodzony w 1991 roku. Student Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu na Wydziale Grafiki Warsztatowej (dawne ASP). Jego pasją numer jeden jest graffiti i sztuka miejska, którymi zajmuje się od 6 lat.

zdjęcia: Stanisław Dziekański
współrzędne: 51.96429, 17.50143

nr: M 13

Monstfur (Częstochowa, PL) – Pociąg anarchistów

technika: szablon i spray

adres: ul. Węglowa 1

data: lipiec 2014

projekt: Z kontrkultury w popkulturę

organizator: Galeria Skarbczyk - Muzeum Regionalne w Jarocinie

mecenat: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Gmina Jarocin

zarządca obiektu: Spółdzielnia Mieszkaniowa Lokatorsko-Własnościowa w Jarocinie


Share on Facebook!

Duet Monstfur w ślad tekstu zespołu Siekiera odsłonił „Pociąg anarchistów”. Kolej w latach 80. była najpopularniejszym środkiem transportu. Festiwalowicze dosłownie wylewali się z wagonów na perony jarocińskiego dworca. Sytuacje doskonale oddaje pierwsza scena z filmu „Fala” w reżyserii Piotra Łazarkiewicza. Wnikliwi widzowie mogą dopatrzeć się znaku czaszki symbolizującego zagrożenia zasad BHP w miejscach użyteczności publicznej: „Nie dotykać urządzenie elektryczne” lub „Uwaga grozi śmiercią”. Ukrycie symbolu jest odbiciem zagrożeń, jakie w latach 80. i 90. upatrywano w organizacji festiwali na terenie miasta. Wybór ulicy Węglowej, która bezpośrednio prowadzi do jarocińskiej parowozowni i terenów kolejowych, nie był przypadkowy.

Mural, podobnie jak w przypadku muralu M-City, naniesiono za pomocą szablonu, co oznacza, że wszystkie elementy zostały najpierw wycięte w papierze przez artystów w ich pracowni, a później odbite na powierzchni ściany przy użyciu farb w sprayu oraz w niewielkim stopniu akrylowych. Mostki (czyli linie powstałe na skutek łączeń utrzymujących wycięte elementy szablonu) podobnie jak u M-City częściowo wykorzystano jako elementy kompozycyjne, które dzięki zastosowaniu efektu rastra (half-tone) zostały zmyślnie ukryte między czarnymi kwadratami. Jednak inne powierzchnie ograniczone mostkami przypominają odchodzące połacie spękanej farby, co dodatkowo nadaje efekt postarzałego obrazu.

BIOGRAM ARTYSTÓW:

MONSTFUR (CZĘSTOCHOWA, PL) to duet młodych artystów z Częstochowy. Jest jednym z najciekawszych zjawisk w polskim nurcie sztuki ulicy. Ich murale sięgają do retoryki czasów PRL-u. Operują mocnym obrazem, który w miejskiej przestrzeni zdaje się być współczesnym motywem vanitas, wdzierającym się na najmniej oczekiwane płaszczyzny. Zachwycają techniką i wyobraźnią. Ich prace znalazły się w ważnych publikacjach dotyczących street artu: angielsko–francuskiej „Stencil History X” oraz w albumie „Polski street art”. Mają na swoim koncie m.in.: wyróżnienie w IV Ogólnopolskim Konkursie im. Mariana Michalika na Obraz dla Młodych Malarzy w 2011 roku, wyróżnienie w II Triennale Malarstwa ANIMALIS oraz Grand Prix I Międzynarodowego Konkursu Artystycznego Pejzaż Współczesny w Częstochowie w 2013 roku. Zrobili kilka wystaw indywidualnych oraz brali udział w ponad dwudziestu wystawach zbiorowych w Polsce i za granicą.

zdjęcia: Stanisław Dziekański
współrzędne: 51.97398, 17.50558

nr: M 14

Witkacy Cacy Cacy (Słupsk, PL) – Witkacy

technika: szablon i spray

adres: ul. Zamkowa

data: lipiec 2014

projekt: Z kontrkultury w popkulturę

organizator: Galeria Skarbczyk - Muzeum Regionalne w Jarocinie

mecenat: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Gmina Jarocin, K.O.M.A. K. SP. J.

zarządca obiektu: Energa-Operator SA - Rejon Dystrybucji w Jarocinie


Share on Facebook!

Tajemniczy mężczyzna przedstawia Stanisława Ignacego Witkiewicza, dwudziestowiecznego pisarza, malarza i fotografika. Witkacy Cacy Cacy to grupa ze Słupska, która chce twórczość Stanisława I. Witkiewicza wyprowadzić na ulicę. Jednym z takich kroków było stworzenie tego muralu. Witkacy w Jarocinie patrzy na mieszkańców przy ulicy Zamkowej, kilka kroków od Pałacu Radolińskich.

Mural naniesiono techniką szablonu, co oznacza, że wszystkie elementy zostały najpierw wycięte w papierze przez artystów w pracowni, a później odbite na powierzchni ściany przy użyciu farb w sprayu. Każdy odcień z tego zestawu kolorystycznego wycięto w osobnym szablonie, dzięki czemu po odbiciu wszystkich tonów szarości powstało złudzenie realizmu. Powierzchnie ograniczone mostkami (czyli liniami powstałymi na skutek łączeń utrzymujących wycięte elementy szablonu) przypominają odchodzące połacie spękanej farby, co dodatkowo nadaje efekt postarzałego obrazu.

Mural jest wynikiem warsztatów prowadzonych przez Damiana KFIATKA Kwiatkowskiego i Małgorzatę Porażewską, w których uczestniczyły grupy osób z Jarocina, Książa WLKP oraz Słupska.

zdjęcia: Stanisław Dziekański
współrzędne: 51.97398, 17.50558

nr: M 15

Kajetan Jagiełka (Jarocin, PL) – We don’t need no education

technika: szablon, spray i akryl

adres: ul. Wrocławska 73

data: sierpień 2014

projekt: Z kontrkultury w popkulturę

organizator: Galeria Skarbczyk - Muzeum Regionalne w Jarocinie

mecenat: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Gmina Jarocin, K.O.M.A. K. SP. J.

zarządca obiektu: Energa-Operator SA - Rejon Dystrybucji w Jarocinie


Share on Facebook!

Mural przedstawia chłopca pijącego shake’a. Po jego prawej zamieszczone są pierwsze słowa piosenki zespołu Pink Floyd mówiące, że nie potrzebujemy edukacji. Zestawienie ze sobą tych dwóch elementów pokazuje, co tak naprawdę dla młodych jest ważne. Wystarczy oferowany konsumpcjonizm, a cała reszta wydaje się mało istotna. Niewyedukowane jednostki są łatwo podatne na sugestie.

Mural, podobnie jak w przypadku prac autorstwa M-City i Monstfurów, naniesiono za pomocą szablonu, co oznacza, że wszystkie elementy zostały najpierw wycięte w papierze przez artystę w pracowni, a później odbite na powierzchni ściany przy użyciu farb w sprayu. Każdy odcień z tego zestawu kolorystycznego wycięto w osobnym szablonie, dzięki czemu po odbiciu wszystkich tonów powstało wrażenie realizmu. Artysta skupił się na szczególe. Przygotował wielowarstwowy szablon złożony z małych oraz bardzo trudnych do wycięcia elementów. Mostki (czyli linie powstałe na skutek łączeń utrzymujących wycięte elementy szablonu) zostały celowo zamalowane przez artystę, aby spotęgować złudzenie rzeczywistości.

Mural jest wynikiem warsztatów prowadzonych przez Damiana KFIATKA Kwiatkowskiego i Małgorzatę Porażewską, w których uczestniczyły grupy osób z Jarocina, Książa WLKP oraz Słupska.


BIOGRAM ARTYSTY:

KAJETAN JAGIEŁKA (JAROCIN, PL), urodzony w 1995 roku. Absolwent Liceum Ogólnokształcącego im. Tadeusza Kościuszki w Jarocinie. Aktualnie student I roku kierunku lekarskiego na Uniwersytecie Medycznym w Poznaniu. Zaczął samoistnie działać w 2013 roku, zainspirowany warsztatami graffiti (Jarocin Graffiti Jam 2011) oraz street artem („Z kontrkultury w popkulturę”), w których brał czynny udział. Od tego czasu udało mu się pokryć swoją twórczością dwie budki transformatorowe: jedną, wraz z pomocą Antoniego Lemanika przy ulicy Sportowej oraz drugą, przy ulicy Wrocławskiej. Wziął także udział w lokalnej wystawie „Siedem Grzechów Głównych”, gdzie przedstawił swoją wizję nieumiarkowania w jedzeniu i piciu. Jego ulubiona technika to szablon. Od ponad 10 lat ma styczność z grafiką komputerową; przygotowuje plakaty, ulotki, ilustracje.

zdjęcia: Zygmunt Malina
współrzędne: 51.9728, 17.50099

nr: M 16

KFIATEK (Kalisz, PL) i Małgorzata Porażewska (Książ Wlkp., PL) – Bez tytułu

technika: szablon i akryl

adres: ul. Rynek 23

data: sierpień 2014

projekt: Z kontrkultury w popkulturę

organizator: Galeria Skarbczyk - Muzeum Regionalne w Jarocinie

mecenat: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Gmina Jarocin

zarządca obiektu: właściciel prywatny


Share on Facebook!

Malowidło powstało na ścianie kamienicy ulokowanej w zabytkowej części miasta. Zaproponowana przez artystów koncepcja malarska przedstawia sześćdziesięciolatkę, trzymającą gitarę elektryczną. Bohaterka malowidła dziś jest osobą starszą, jednak 30 lat wcześniej była młoda, co wyraźnie personifikuje czas oddzielający pierwsze Wielkopolskie Rytmy Młodych od współczesnych festiwali. Uzupełnienie sylwetki kobiety o atrybut gitary elektrycznej naprowadza widza na trop muzyki rockowej. Mural nawiązuje do współczesnego projektu „Dzieci Jarocina”.

Całość przypomina efekt odbicia wielowarstwowego szablonu, jednak od szablonu naniesiono tu jedynie kontury poszczególnych płaszczyzn kolorystycznych, które następnie wypełniano ręcznie farbami akrylowymi za pomocą wałków i pędzli. Każdy odcień z wybranej gamy kolorystycznej wypełnił osobną powierzchnię, dzięki czemu po zestawieniu wszystkich tonów powstało złudzenie realizmu. Wszystkie tzw. mostki (czyli łączenia utrzymujące wycięte elementy linii konturu) zamalowano przy okazji pokrywania farbą kolejnych powierzchni.


BIOGRAMY ARTYSTÓW:

KFIATEK (KALISZ, PL), właściwie Damian Kwiatkowski. Urodzony w 1991 roku. Ukończył w 2011 roku Liceum Plastyczne w Kaliszu, broniąc dyplom z dekorowania wnętrz w pracowni Iwony Marcinkowskiej. Obecnie jest studentem edukacji artystycznej z zakresu sztuk plastycznych w kaliskiej filii UAM w Poznaniu, w pracowni prof. Marka Zaborowskiego i dr Joanny Dudek. Zajmuje się m.in. szablonem, fotografią i malarstwem, a od kilku lat maluje na festiwalach sztuki ulicznej pod pseudonimem „Kfiatek”. 

MAŁGORZATA PORAŻEWSKA (KSIĄŻ WLKP., PL), urodzona w 1987 roku. Studentka Wydziału Pedagogiczno-Artystycznego w Kaliszu na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Graficzka i animatorka kultury w Centrum Kultury Książ Wlkp. Początkująca ilustratorka. Zafascynowana problemem przenikania się grafiki cyfrowej i analogowej, balansuje gdzieś na przełomie obu tych dziedzin. Wraz z Damianem KFIATKIEM Kwiatkowskim maluje na festiwalach sztuki ulicznej, m.in. „Fokus Festiwal” Görlitz w Niemczech. Współautorka dwóch murali w Jarocinie, powstałych w ramach projektu „Z kontrkultury w popkulturę 2014”, realizowanego przez Muzeum Regionalne w Jarocinie ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

zdjęcia: Stanisław Dziekański
współrzędne: 51.97398, 17.50558

nr: M 17

BRS Maciej (Żerków, PL) – Oko

technika: szablon, spray i akryl

adres: ul. Zamkowa

data: sierpień 2014

projekt: Z kontrkultury w popkulturę

organizator: Galeria Skarbczyk - Muzeum Regionalne w Jarocinie

mecenat: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Gmina Jarocin, K.O.M.A. K. SP. J.

zarządca obiektu: Energa-Operator SA - Rejon Dystrybucji w Jarocinie


Share on Facebook!

Malowidło przedstawia patrzące wprost na przechodniów oko, które jest symbolem duszy, rozwoju duchowego, ale także inwigilacji społeczeństwa przez państwo. Miała ona miejsce w latach 80., kiedy to służby bezpieczeństwa wnikały w struktury subkultur młodzieżowych uczestniczących w jarocińskich festiwalach.

Artysta podobnie jak Damian KFIATEK Kwiatkowski i Małgorzata Porażewska początkowo odbił kontury z wykorzystaniem szablonu, a następnie wszystkie elementy wypełnił ręcznie farbami akrylowymi i w sprayu. Odcieniami szarości wypełnił osobno każdą z powierzchni, dzięki czemu powstało wrażenie realizmu. Wszystkie tzw. mostki (czyli łączenia utrzymujące wycięte elementy linii konturu) zamalował przy okazji pokrywania farbą kolejnych powierzchni, aby spotęgować złudzenie rzeczywistości.

Motywacją artysty przy wykonywaniu tej pracy było ukazanie kunsztu.

Mural jest wynikiem warsztatów prowadzonych przez Damiana KFIATKA Kwiatkowskiego i Małgorzatę Porażewską, w których uczestniczyły grupy osób z Jarocina, Książa WLKP oraz Słupska.


BIOGRAM ARTYSTY:

BRS MACIEJ (ŻERKÓW, PL), urodzony w 1983 roku. Artysta samouk. Jego pasją jest graffiti, którym zajmuje się od lat 90. Uczestnik warsztatów „Z kontrkultury w popkulturę”. Autor licznych murali w przestrzeni miejskiej Jarocina.

zdjęcia: Zygmunt Malina
współrzędne: 51.97529, 17.50875

nr: M 18

KFIATEK (Kalisz, PL) i Małgorzata Porażewska (Książ Wlkp., PL) – Bez tytułu

technika: szablon i akryl

adres: ul. Św. Ducha 34

data: wrzesień 2014

projekt: Z kontrkultury w popkulturę

organizator: Galeria Skarbczyk - Muzeum Regionalne w Jarocinie

mecenat: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Gmina Jarocin

zarządca obiektu: Jarocińskie Towarzystwo Budownictwa Społecznego


Share on Facebook!

Mural ukazuje dziewczynę trzymającą książki i płytę winylową Oddziału Zamkniętego. Zwraca uwagę, że czasy pierwszych festiwali rockowych nie są tak odległe współczesnej młodzieży. Znają tamte zespoły, czytają o nich książki, robią własne zdjęcia. Dla nich muzyka, która powstała w latach 80., jest częścią ich współczesnego życia kulturalnego. Uwagę zwraca fakt posiadania przez dziewczynę trzech rąk. Wynika on z próby zamknięcia dwóch kadrów fotograficznych w jednym ujęciu, a tym samym spowodowania wrażenia ruchu. Dziewczyna jednocześnie ogląda i odkłada płytę.

Całość przypomina efekt odbicia wielowarstwowego szablonu, jednak od szablonu naniesiono tu jedynie kontury poszczególnych płaszczyzn kolorystycznych, które następnie wypełniano ręcznie farbami akrylowymi za pomocą wałków i pędzli. Każdy odcień z wybranej gamy kolorystycznej wypełnił osobną powierzchnię, dzięki czemu po zestawieniu wszystkich tonów powstało złudzenie realizmu. Wszystkie tzw. mostki (czyli łączenia utrzymujące wycięte elementy linii konturu) zamalowano przy okazji pokrywania farbą kolejnych powierzchni.


BIOGRAMY ARTYSTÓW:

KFIATEK (KALISZ, PL), właściwie Damian Kwiatkowski. Urodzony w 1991 roku. Ukończył w 2011 roku Liceum Plastyczne w Kaliszu, broniąc dyplom z dekorowania wnętrz w pracowni Iwony Marcinkowskiej. Obecnie jest studentem edukacji artystycznej z zakresu sztuk plastycznych w kaliskiej filii UAM w Poznaniu, w pracowni prof. Marka Zaborowskiego i dr Joanny Dudek. Zajmuje się m.in. szablonem, fotografią i malarstwem, a od kilku lat maluje na festiwalach sztuki ulicznej pod pseudonimem „Kfiatek”. 

MAŁGORZATA PORAŻEWSKA (KSIĄŻ WLKP., PL), urodzona w 1987 roku. Studentka Wydziału Pedagogiczno-Artystycznego w Kaliszu na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Graficzka i animatorka kultury w Centrum Kultury Książ Wlkp. Początkująca ilustratorka. Zafascynowana problemem przenikania się grafiki cyfrowej i analogowej, balansuje gdzieś na przełomie obu tych dziedzin. Wraz z Damianem KFIATKIEM Kwiatkowskim maluje na festiwalach sztuki ulicznej, m.in. „Fokus Festiwal” Görlitz w Niemczech. Współautorka dwóch murali w Jarocinie, powstałych w ramach projektu „Z kontrkultury w popkulturę 2014”, realizowanego przez Muzeum Regionalne w Jarocinie ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

zdjęcia: Kajetan Jagiełka
współrzędne: 51.97697, 17.50933

nr: M 19

Barbara Taciak (Książ Wlkp., PL) i Kacper Antkowiak (Książ Wlkp., PL) – Bez tytułu

technika: szablon i akryl

adres: ul. Kasprzaka

data: sierpień 2013

projekt: Z kontrkultury w popkulturę

organizator: Galeria Skarbczyk - Muzeum Regionalne w Jarocinie

mecenat: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Gmina Jarocin, K.O.M.A. K. SP. J.

zarządca obiektu: Energa-Operator SA - Rejon Dystrybucji w Jarocinie


Share on Facebook!

Przedstawienie dobosza nawiązuje bezpośrednio do muzyki. Uderzanie pałeczkami w werbel nawołuje publiczność do udziału w nadchodzących wydarzeniach. Przedstawienie chłopca pod postacią psa jest personifikacją przyjaźni, z jaką powinien kojarzyć się festiwal dawnym i obecnym uczestnikom.

Mural naniesiono techniką szablonu, co oznacza, że wszystkie elementy zostały najpierw wycięte w papierze przez artystów w pracowni, a później odbite na powierzchni ściany przy użyciu farb w sprayu. Każdy odcień z tego zestawu kolorystycznego wycięto w osobnym szablonie, dzięki czemu po odbiciu wszystkich tonów powstało złudzenie realizmu. Powierzchnie ograniczone mostkami (czyli liniami powstałymi na skutek łączeń utrzymujących wycięte elementy szablonu) przypominają odchodzące połacie spękanej farby, co dodatkowo nadaje efekt postarzałego obrazu.

Mural jest wynikiem warsztatów prowadzonych przez Damiana KFIATKA Kwiatkowskiego i Małgorzatę Porażewską, w których uczestniczyły grupy osób z Jarocina, Książa WLKP oraz Słupska.

zdjęcia: Zygmunt Malina
współrzędne: 51.97398, 17.50558

nr: M 20

Kajetan Jagiełka (Jarocin, PL) – 7

technika: szablon i spray

adres: ul. Zamkowa

data: maj 2015

projekt: wystawa „Siedem Grzechów Głównych”

organizator: Galeria Skarbczyk

mecenat: Muzeum Regionalne w Jarocinie

zarządca obiektu: Energa-Operator SA - Rejon Dystrybucji w Jarocinie


Share on Facebook!

Mural przedstawiający wizję „Nieumiarkowania (w jedzeniu i piciu)”. Malowidło stanowiło zapowiedź wystawy zbiorowej pt. „Siedem grzechów głównych”, która miała miejsce w siedzibie Muzeum Regionalnego w Jarocinie.

Mural, podobnie jak w przypadku prac autorstwa M-City i Monstfurów, naniesiono za pomocą szablonu, co oznacza, że wszystkie elementy zostały najpierw wycięte w papierze przez artystę w pracowni, a później odbite na powierzchni ściany przy użyciu farb w sprayu. Każdy odcień z tego zestawu kolorystycznego wycięto w osobnym szablonie. Artysta skupił się na szczególe. Przygotował wielowarstwowy szablon złożony z małych oraz bardzo trudnych do wycięcia elementów. Wzór odbito w różnych kombinacjach kolorów, aby przedstawić możliwości, jakie daje szablon, czyli szybkie powielanie tego samego obrazu. Mostki (czyli linie powstałe na skutek łączeń utrzymujących wycięte elementy szablonu) w formie pajęczynki przypominają efekt spękanej farby i zostały celowo uwypuklone przez artystę.


BIOGRAM ARTYSTY:

KAJETAN JAGIEŁKA (JAROCIN, PL), urodzony w 1995 roku. Absolwent Liceum Ogólnokształcącego im. Tadeusza Kościuszki w Jarocinie. Aktualnie student I roku kierunku lekarskiego na Uniwersytecie Medycznym w Poznaniu. Zaczął samoistnie działać w 2013 roku, zainspirowany warsztatami graffiti (Jarocin Graffiti Jam 2011) oraz street artem („Z kontrkultury w popkulturę”), w których brał czynny udział. Od tego czasu udało mu się pokryć swoją twórczością dwie budki transformatorowe: jedną, wraz z pomocą Antoniego Lemanika przy ulicy Sportowej oraz drugą, przy ulicy Wrocławskiej. Wziął także udział w lokalnej wystawie „Siedem Grzechów Głównych”, gdzie przedstawił swoją wizję nieumiarkowania w jedzeniu i piciu. Jego ulubiona technika to szablon. Od ponad 10 lat ma styczność z grafiką komputerową; przygotowuje plakaty, ulotki, ilustracje.

zdjęcia: Kajetan Jagiełka
współrzędne: 51.97485, 17.49715

nr: M 21

Kajetan Jagiełka (Jarocin, PL) – Uśmiechnij się

technika: szablon i spray

adres: ul. Poznańska

data: lipiec 2015

projekt: Uśmiechnij się

organizator: Galeria Skarbczyk

mecenat: Kajetan Jagiełka

zarządca obiektu: Energa-Operator SA - Rejon Dystrybucji w Jarocinie


Share on Facebook!

Wynik akcji „Uśmiechnij się” malowania szablonu na pięciu budkach transformatorowych w różnych rejonach miasta. Wizerunek dziecka ma przywodzić na myśl pozytywne skojarzenia wśród oglądających.

Mural naniesiono za pomocą szablonu, co oznacza, że wszystkie elementy zostały najpierw wycięte w papierze przez artystę w pracowni, a później odbite na powierzchni ściany przy użyciu farb w sprayu. Artysta próbował oddać złudzenie kilku odcieni szarości, wykorzystując różne zagęszczenie czarnych elementów jak w efekcie rastra (half-tone). Przygotował jednowarstwowy szablon złożony z małych oraz bardzo trudnych do wycięcia elementów. Na szczególną uwagę zasługuje rozłożenie mostków (czyli linie powstałe na skutek łączeń utrzymujących wycięte elementy szablonu), które dzięki zastosowaniu efektu rastra (half-tone) zostały zmyślnie ukryte między czarnymi kwadratami.


BIOGRAM ARTYSTY:

KAJETAN JAGIEŁKA (JAROCIN, PL), urodzony w 1995 roku. Absolwent Liceum Ogólnokształcącego im. Tadeusza Kościuszki w Jarocinie. Aktualnie student I roku kierunku lekarskiego na Uniwersytecie Medycznym w Poznaniu. Zaczął samoistnie działać w 2013 roku, zainspirowany warsztatami graffiti (Jarocin Graffiti Jam 2011) oraz street artem („Z kontrkultury w popkulturę”), w których brał czynny udział. Od tego czasu udało mu się pokryć swoją twórczością dwie budki transformatorowe: jedną, wraz z pomocą Antoniego Lemanika przy ulicy Sportowej oraz drugą, przy ulicy Wrocławskiej. Wziął także udział w lokalnej wystawie „Siedem Grzechów Głównych”, gdzie przedstawił swoją wizję nieumiarkowania w jedzeniu i piciu. Jego ulubiona technika to szablon. Od ponad 10 lat ma styczność z grafiką komputerową; przygotowuje plakaty, ulotki, ilustracje.

zdjęcia: Kajetan Jagiełka
współrzędne: 51.96885, 17.50022

nr: M 22

Kajetan Jagiełka (Jarocin, PL) – Uśmiechnij się

technika: szablon i spray

adres: os. Kościuszki

data: lipiec 2015

projekt: Uśmiechnij się

organizator: Galeria Skarbczyk

mecenat: Kajetan Jagiełka

zarządca obiektu: Energa-Operator SA - Rejon Dystrybucji w Jarocinie


Share on Facebook!

Wynik akcji „Uśmiechnij się” malowania szablonu na pięciu budkach transformatorowych w różnych rejonach miasta. Wizerunek dziecka ma przywodzić na myśl pozytywne skojarzenia wśród oglądających.

Mural naniesiono za pomocą szablonu, co oznacza, że wszystkie elementy zostały najpierw wycięte w papierze przez artystę w pracowni, a później odbite na powierzchni ściany przy użyciu farb w sprayu. Artysta próbował oddać złudzenie kilku odcieni szarości, wykorzystując różne zagęszczenie czarnych elementów jak w efekcie rastra (half-tone). Przygotował jednowarstwowy szablon złożony z małych oraz bardzo trudnych do wycięcia elementów. Na szczególną uwagę zasługuje rozłożenie mostków (czyli linii powstałych na skutek łączeń utrzymujących wycięte elementy szablonu), które dzięki zastosowaniu efektu rastra (half-tone) zostały zmyślnie ukryte między czarnymi kwadratami.


BIOGRAM ARTYSTY:

KAJETAN JAGIEŁKA (JAROCIN, PL), urodzony w 1995 roku. Absolwent Liceum Ogólnokształcącego im. Tadeusza Kościuszki w Jarocinie. Aktualnie student I roku kierunku lekarskiego na Uniwersytecie Medycznym w Poznaniu. Zaczął samoistnie działać w 2013 roku, zainspirowany warsztatami graffiti (Jarocin Graffiti Jam 2011) oraz street artem („Z kontrkultury w popkulturę”), w których brał czynny udział. Od tego czasu udało mu się pokryć swoją twórczością dwie budki transformatorowe: jedną, wraz z pomocą Antoniego Lemanika przy ulicy Sportowej oraz drugą, przy ulicy Wrocławskiej. Wziął także udział w lokalnej wystawie „Siedem Grzechów Głównych”, gdzie przedstawił swoją wizję nieumiarkowania w jedzeniu i piciu. Jego ulubiona technika to szablon. Od ponad 10 lat ma styczność z grafiką komputerową; przygotowuje plakaty, ulotki, ilustracje.

zdjęcia: Kajetan Jagiełka
współrzędne: 51.96622, 17.50132

nr: M 23

Kajetan Jagiełka (Jarocin, PL) – Uśmiechnij się

technika: szablon i spray

adres: ul. Wrocławska

data: lipiec 2015

projekt: Uśmiechnij się

organizator: Galeria Skarbczyk

mecenat: Kajetan Jagiełka

zarządca obiektu: Energa-Operator SA - Rejon Dystrybucji w Jarocinie


Share on Facebook!

Wynik akcji „Uśmiechnij się” malowania szablonu na pięciu budkach transformatorowych w różnych rejonach miasta. Wizerunek dziecka ma przywodzić na myśl pozytywne skojarzenia wśród oglądających.

Mural naniesiono za pomocą szablonu, co oznacza, że wszystkie elementy zostały najpierw wycięte w papierze przez artystę w pracowni, a później odbite na powierzchni ściany przy użyciu farb w sprayu. Artysta próbował oddać złudzenie kilku odcieni szarości, wykorzystując różne zagęszczenie czarnych elementów jak w efekcie rastra (half-tone). Przygotował jednowarstwowy szablon złożony z małych oraz bardzo trudnych do wycięcia elementów. Na szczególną uwagę zasługuje rozłożenie mostków (czyli linii powstałych na skutek łączeń utrzymujących wycięte elementy szablonu), które dzięki zastosowaniu efektu rastra (half-tone) zostały zmyślnie ukryte między czarnymi kwadratami.


BIOGRAM ARTYSTY:

KAJETAN JAGIEŁKA (JAROCIN, PL), urodzony w 1995 roku. Absolwent Liceum Ogólnokształcącego im. Tadeusza Kościuszki w Jarocinie. Aktualnie student I roku kierunku lekarskiego na Uniwersytecie Medycznym w Poznaniu. Zaczął samoistnie działać w 2013 roku, zainspirowany warsztatami graffiti (Jarocin Graffiti Jam 2011) oraz street artem („Z kontrkultury w popkulturę”), w których brał czynny udział. Od tego czasu udało mu się pokryć swoją twórczością dwie budki transformatorowe: jedną, wraz z pomocą Antoniego Lemanika przy ulicy Sportowej oraz drugą, przy ulicy Wrocławskiej. Wziął także udział w lokalnej wystawie „Siedem Grzechów Głównych”, gdzie przedstawił swoją wizję nieumiarkowania w jedzeniu i piciu. Jego ulubiona technika to szablon. Od ponad 10 lat ma styczność z grafiką komputerową; przygotowuje plakaty, ulotki, ilustracje.

zdjęcia: Kajetan Jagiełka
współrzędne: 51.96543, 17.50792

nr: M 24

Kajetan Jagiełka (Jarocin, PL) – Uśmiechnij się

technika: szablon i spray

adres: ul. Wojska Polskiego

data: lipiec 2015

projekt: Uśmiechnij się

organizator: Galeria Skarbczyk

mecenat: Kajetan Jagiełka

zarządca obiektu: Energa-Operator SA - Rejon Dystrybucji w Jarocinie


Share on Facebook!

Wynik akcji „Uśmiechnij się” malowania szablonu na pięciu budkach transformatorowych w różnych rejonach miasta. Wizerunek dziecka ma przywodzić na myśl pozytywne skojarzenia wśród oglądających.

Mural naniesiono za pomocą szablonu, co oznacza, że wszystkie elementy zostały najpierw wycięte w papierze przez artystę w pracowni, a później odbite na powierzchni ściany przy użyciu farb w sprayu. Artysta próbował oddać złudzenie kilku odcieni szarości, wykorzystując różne zagęszczenie czarnych elementów jak w efekcie rastra (half-tone). Przygotował jednowarstwowy szablon złożony z małych oraz bardzo trudnych do wycięcia elementów. Na szczególną uwagę zasługuje rozłożenie mostków (czyli linii powstałych na skutek łączeń utrzymujących wycięte elementy szablonu), które dzięki zastosowaniu efektu rastra (half-tone) zostały zmyślnie ukryte między czarnymi kwadratami.


BIOGRAM ARTYSTY:

KAJETAN JAGIEŁKA (JAROCIN, PL), urodzony w 1995 roku. Absolwent Liceum Ogólnokształcącego im. Tadeusza Kościuszki w Jarocinie. Aktualnie student I roku kierunku lekarskiego na Uniwersytecie Medycznym w Poznaniu. Zaczął samoistnie działać w 2013 roku, zainspirowany warsztatami graffiti (Jarocin Graffiti Jam 2011) oraz street artem („Z kontrkultury w popkulturę”), w których brał czynny udział. Od tego czasu udało mu się pokryć swoją twórczością dwie budki transformatorowe: jedną, wraz z pomocą Antoniego Lemanika przy ulicy Sportowej oraz drugą, przy ulicy Wrocławskiej. Wziął także udział w lokalnej wystawie „Siedem Grzechów Głównych”, gdzie przedstawił swoją wizję nieumiarkowania w jedzeniu i piciu. Jego ulubiona technika to szablon. Od ponad 10 lat ma styczność z grafiką komputerową; przygotowuje plakaty, ulotki, ilustracje.

zdjęcia: Kajetan Jagiełka
współrzędne: 51.96543, 17.50792

nr: M 25

BRS Maciej (Żerków, PL) – Ojciec Chrzestny

technika: szablon i spray

adres: ul. Wojska Polskiego

data: wrzesień 2015

projekt: działalność wystawiennicza Galerii Skarbczyk

organizator: Galeria Skarbczyk

mecenat: BRS Maciej

zarządca obiektu: Energa-Operator SA - Rejon Dystrybucji w Jarocinie


Share on Facebook!

Obraz przedstawia wizerunek bohatera filmu „Ojciec chrzestny”.

Malowidło naniesiono za pomocą szablonu, co oznacza, że wszystkie elementy zostały najpierw wycięte w papierze przez artystę w pracowni, a później odbite na powierzchni ściany przy użyciu farb w sprayu. Każdy odcień z tego zestawu kolorystycznego wycięto w osobnym szablonie, dzięki czemu po odbiciu wszystkich tonów powstało wrażenie realizmu. Mostki (czyli linie powstałe na skutek łączeń utrzymujących wycięte elementy szablonu) zostały celowo zamalowane przez artystę, aby spotęgować złudzenie rzeczywistości.


BIOGRAM ARTYSTY:

BRS MACIEJ (ŻERKÓW, PL), urodzony w 1983 roku. Artysta samouk. Jego pasją jest graffiti, którym zajmuje się od lat 90. Uczestnik warsztatów „Z kontrkultury w popkulturę”. Autor licznych murali w przestrzeni miejskiej Jarocina.

zdjęcia: Kajetan Jagiełka
współrzędne: 51.95750313412913, 17.50816939517597

nr: M 26

Kajetan Jagiełka (Jarocin, PL) i Antoni Lemanik (Jarocin, PL) – We don’t need no thoughts control

technika:szablon i akryl

adres: ul. Powstańców Wielkopolskich

data: wrzesień 2015

projekt: działalność wystawiennicza Galerii Skarbczyk

organizator: Galeria Skarbczyk

mecenat: Muzeum Regionalne w Jarocinie

zarządca obiektu: Energa-Operator SA - Rejon Dystrybucji w Jarocinie


Share on Facebook!

Mural przedstawia chłopca trzymającego się za głowę. Po „We don't need no education” jest on drugim z serii muralem Kajetana cytującym słowa piosenki zespołu Pink Floyd, gdzie czytamy, że nie potrzebujemy kontroli myśli.

Całość przypomina efekt odbicia wielowarstwowego szablonu, jednak ten obraz nie został wykonany tą techniką. Kontur naniesiono za pomocą ilustracji rzuconej projektorem na ścianę, a następnie wszystkie elementy wypełniono ręcznie farbami akrylowymi. Każdy odcień z wybranej gamy kolorystycznej wypełnił osobną powierzchnię, dzięki czemu po zestawieniu wszystkich tonów powstało złudzenie realizmu.


BIOGRAMY ARTYSTÓW:

KAJETAN JAGIEŁKA (JAROCIN, PL), urodzony w 1995 roku. Absolwent Liceum Ogólnokształcącego im. Tadeusza Kościuszki w Jarocinie. Aktualnie student I roku kierunku lekarskiego na Uniwersytecie Medycznym w Poznaniu. Zaczął samoistnie działać w 2013 roku, zainspirowany warsztatami graffiti (Jarocin Graffiti Jam 2011) oraz street artem („Z kontrkultury w popkulturę”), w których brał czynny udział. Od tego czasu udało mu się pokryć swoją twórczością dwie budki transformatorowe: jedną, wraz z pomocą Antoniego Lemanika przy ulicy Sportowej oraz drugą, przy ulicy Wrocławskiej. Wziął także udział w lokalnej wystawie „Siedem Grzechów Głównych”, gdzie przedstawił swoją wizję nieumiarkowania w jedzeniu i piciu. Jego ulubiona technika to szablon. Od ponad 10 lat ma styczność z grafiką komputerową; przygotowuje plakaty, ulotki, ilustracje.

ANTONI LEMANIK (JAROCIN, PL), urodzony w 1995 roku. Absolwent Liceum Ogólnokształcącego im. Tadeusza Kościuszki w Jarocinie. Uczestnik warsztatów „Z kontrkultury w popkulturę”.

zdjęcia: Kajetan Jagiełka
współrzędne: 51.97697, 17.50933

nr: M 28

Zuzanna Ławicka (Jarocin, PL) – Ptaki

technika:akryl

adres: ul. Kasprzaka

data: lipiec 2016

projekt: działalność wystawiennicza Galerii Skarbczyk

organizator: Galeria Skarbczyk, Zarząd Osiedla 1000-lecia

mecenat: Muzeum Regionalne w Jarocinie

zarządca obiektu: Energa-Operator SA - Rejon Dystrybucji w Jarocinie


Share on Facebook!

Malowidło ma charakter bajkowy. Sylwetka kobiety uzupełnia ubytki powstałe na skutek skruszenia tynku. Całość ma charakter ogrodu otoczonego ptakami i drzewami.

Mural malowany był ręcznie, począwszy od naszkicowania kompozycji po wypełnienie kolorem wszystkich elementów farbami akrylowymi.


BIOGRAM ARTYSTKI:

ZUZANNA ŁAWICKA (JAROCIN, PL), urodzona w 1989 roku. Amatorsko przelewa emocje na papier. Jej ulubiona technika to akwarela. Autorka wystawy „W ramach kobiety”, która była zwieńczeniem kilku ostatnich lat pracy artystki. Współpracuje z wrocławską Galerią Sztuki i Designu Kaprysy. Zakochana w sztuce tatuażu. Od lat związana również z działalnością na rzecz bezdomnych zwierząt.

zdjęcia: Filip Fajfer
współrzędne: 51.97771, 17.50951

nr: M 29

BRS Maciej (Żerków, PL) – Presley

technika:spray

adres: ul. Sportowa

data: wrzesień 2016

projekt: działalność wystawiennicza Galerii Skarbczyk

organizator: Galeria Skarbczyk, Zarząd Osiedla 1000-lecia

mecenat: Muzeum Regionalne w Jarocinie

zarządca obiektu: właściciel prywatny


Share on Facebook!

Mural przedstawia portret Elvisa Presleya, króla rock and rolla, który miał wpływ na późniejsze pokolenia artystów rockowych. Obraz utrzymany jest w monochromatycznych barwach, co  wpisuje go w kolorystykę sąsiednich malowideł. Całość przypomina efekt odbicia wielowarstwowego szablonu, jednak obraz ten nie został wykonany tą techniką. Sporządzono go ręcznie, począwszy od wykreślenia sylwetki po wypełnienie wszystkich płaszczyzn farbami w sprayu. Każdy odcień z wybranej gamy kolorystycznej wypełnia osobną powierzchnię, dzięki czemu po zestawieniu wszystkich tonów szarości powstało złudzenie realizmu.

BIOGRAM ARTYSTY:

BRS MACIEJ (ŻERKÓW, PL), urodzony w 1983 roku. Artysta samouk. Jego pasją jest graffiti, którym zajmuje się od lat 90. Uczestnik warsztatów „Z kontrkultury w popkulturę”. Autor licznych murali w przestrzeni miejskiej Jarocina. Wykonuje malowidła na zlecenie.